FAQ – Bremseeftersyn

Hvorfor er det vigtigt med et bremseeftersyn?

For at få et billede af bilens sikkerhed og stopklodser vil der først blive foretaget et bremseeftersyn. Her bliver der undersøgt, hvor nedslidte klodserne er, og i hvor god stand bremsen generelt er. Vi anbefaler, at din bil får et bremseeftersyn ofte for at sikre en lang levetid og korrekt funktion. Virker de som de skal, vil bremselængden blive så kort så muligt. At have styr på sikkerheden er vigtigt for både dig og dine medtrafikanter, når du er ude at køre. Statistisk set kører 5. bil på landevejen rundt med bremsefejl. Det er derfor vigtigt for alle bilister at få et bremseeftersyn ofte.

 

Hvad koster det at få serviceret sine bremser?

Har du brug for et bremseeftersyn, kan du kontakte os i dag eller bestille en tid online. Hos Carservice er prisen 999kr. Her får du service på både for- og bagbremser: de bliver skilt ad, renset og dine hjulnav bliver rengjort. Herefter bliver de smurt med fedt og monteret på bilen igen. Hvis vi, i forbindelse med service, ser, at der er behov for udskiftning af bremser, gør vi arbejdet for dig. I sådan et tilfælde slipper du for at betale for selve eftersynet – kun udskiftningen. Hvis du også skal have et alment serviceeftersyn samtidig, kan vi anbefale et stort Carservice, hvor du både får bremseeftersyn og serviceeftersyn samlet i én pakke. Den koster 1799kr. inkl. moms.

 

Hvornår er der behov for at udskiftning af bremser?

Levetiden på bremserne varierer meget. Et sæt bremser vil typisk holde til 40.000-60.000 kilometers kørsel – alt efter kørestil, om du har automatgear/manuelt gear, og om du primært kører bykørsel eller motorvejskørsel. Der er en masse tegn, du skal være opmærksom på:

  • Du får en fejlmelding i instrumentbrættet.
  • Bremseklodserne er så slidte, at de kommer en hyletone ved kontakt med skiven. Det skyldes, at et stykke ”hylestål” er monteret på klodserne, som frembringer den, når klodserne er slidt for meget ned.
  • Kraftig rustdannelse medfører nedsat bremseevne. Du kan lægge mærke til ved at lytte efter en skurrende lyd, næste gang du kører.
  • Hele bilen eller rattet ryster ved nedbremsning, fordi klodserne er slidt skæve. Dette gør det sværere at styre bilen.
  • Dine bremsers reaktioner er langsommere, fordi der er kommet vand eller mudder ind i stemplet.

Generelt bliver dine bilbremser hurtigere nedslidte, jo mere du kører i den. En anden regel er, at jo en hårdere nedbremsning du udfører, jo hurtigere nedslidning. Kører du ikke særlig meget, kan bremserne ende med at være rustne, før de bliver nedslidte. Uanset hvor meget du kører, er en god tommelfingerregel at få et bremseeftersyn årligt, så du ved, hvor god ydeevnen er. Herefter kan vi vurdere, om der snart er behov for udskiftning af bremser.